Byggekunst som profesjonshistorie
Karl Otto Ellefsen leser Byggekunst 1938–1948 som profesjonshistorie fra en tid da arkitektene,
som andre, måtte forholde seg til motsetninger og virkelighetsbilder som endret seg dramatisk
flere ganger i løpet av få år.
Hvor helt anderledes er ikke det billede som
professor Pedersen opruller som fremtidsperspektiv
for den en gang saa smilende
«rosernes by», i de verdensberømte vakre
omgivelser.
Som et brutalt aksefast anlæg, der sprenger
byens dimensjoner og karakter, ligger dette
germanske forum romanum. Det hele synes
beregnet paa at indgyde respekt og lydighed,
paa at imponere en maabende passiv,
heilende masse. Honnørbryggen for enden av
aksen, hvor gauleiteren maa formodes at stige
i land, danner næsten en symbolsk klimaks i
anlægget.
Omkring planen ligger de civile
administrasjonskontorer,
politiets hus hvorfra
Gestapos øjne kan følge folkets handel og
vandel, fængslet og bankens lokaler. Kan man
ønske seg en mere tydelig av «staten» som
Engels har beskrevet den. Det eneste hus som
kunde tænkes at være til glæde og opmuntring
for beboerne er de offentlige toiletter som
tænkes anbrakte i sidebygningernes underetage.
Det skal heller ikke glemmes at forfatteren
antyder at «partibygningen» ogsaa bør have
sin plass her på dette torv som «aufmarschplatz
für grössere parteidemonstrationen
ausserordentlich geeignet ist» som det pleier
hede i de tyske fagtidsskrifter.
Edvard Heiberg, «B.S.R. Utenlandske fagfolks
mening», Om planen for Molde. Byggekunst
1945, s.26.1
Edvard Heibergs tekst fra 1945 er det mest
uforsonlige og drepende stykke arkitekturkritikk
som Byggekunst (og senere Arkitektur
N) overhodet har trykket. Moldeplanen
beskrives entydig som nazi-arkitektur og
resultat av den tyske okkupasjonen. Den
ansvarlige arkitekten spikres på veggen.
Et arkitekturtidsskrift kan videreføre en
historisk betinget sjanger, det kan være et
talerør for sin redaktør, tematisk begrense
seg til en del av disiplinen, eller speile samfunnet
og profesjonens rolle og arbeid i dette
samfunnet, (og gjør i mange tilfeller alt dette
samtidig).
Jeg leser Byggekunst fra årene før, under
og etter andre verdenskrig som profesjonshistorie
fra en tid da arkitektene, som andre,
måtte forholde seg til motsetninger og
virkelighetsbilder som ble dramatisk endret –
flere ganger – i løpet av få år..
1938-1940
Sørmarka Folkehøgskole – Landsorganisasjonens skole. Arkitekt Knut
Knutsen. Byggekunst 1939, s. 201.
Eyvind Alnæs hadde fra 1938 tatt
over som redaktør i «Byggekunst - Norske
arkitekters tidsskrift for arkitektur og anvendt
kunst», (den første årgangen sammen med
Andreas Nygaard).2 Samme året ble også
Oslos byplansjef, sosialdemokraten Harald
Hals, valgt som formann i NAL. Et maktskifte
hadde skjedd, med konsekvenser for norsk økonomisk politikk og byggevirksomheten.
Den første arbeiderpartiregjeringen hadde
blitt dannet i 1935 og førte en ekspansiv
motkonjunkturpolitikk. På landsbygda ble det
investert i jordbruk og fiske, nydyrking og nye
fiskebåter. Det ble etablert låneordninger for
boligbygging, og både offentlig og privat virksomhet
ble stimulert av den nye økonomiske
politikken. Byggeprosjekter som lenge hadde
ligget på tegnebordene, ble realisert i den
siste halvdelen av 1930-tallet. Optimismen
må ha vært stor, både den norske staten og
middelklassen gjorde modernisme i arkitekturen
til sitt uttrykk, og, som vi vet, ble Norge
ett av de landene der denne «frihetens
arkitektur» virkelig ble realisert.
Alnæs hadde vært en tydelig og revolusjonær
sosialist, og en del av redaksjonen i
det fag-opposisjonelle tidsskriftet «Plan»,
gitt ut av Sosialistiske Arkitekters forening.3
Disse unge arkitektene søkte makt, de ville
realisere sine ideer, og meldte seg kollektivt
inn i regjeringspartiet, Det Norske Arbeiderpartiet,
i 1936. Fra opposisjon gikk veien, etter
krevende krigsår, til innflytelsesrike posisjoner
i gjenreisningsarbeidet, i planøkonomien
og i byggingen av velferdsstaten.4
Situasjonen i Europa var jo mildt sagt
mørk, kontinentet var på randen av krig,
og Tyskland, Italia og Spania var styrt av
fascister. Likevel syntes optimisme å råde her
til lands, i hvert fall blant arkitektene. Magre
år var forbi, diskusjoner stilnet, og standen
kunne endelig få ting utført. «Bygge landet»,
dette var hva de ville og kunne.
Byggekunst fra sent 1930-tall er ikke den
mest sprudlende og tidløst interessante
lesningen. Den tidligere sterkt opposisjonelle
redaktøren synes å ha trukket klørne inn.
Jeg registrerer bare ett innlegg der kritikeren
og agitatoren Alnæs får komme til uttrykk.
Utstillingstretthet syntes å ha bredt seg, og
arbeidet med Norges paviljong på verdensutstillingen
i New York var noe kaotisk. Sverre
Pedersen hadde i kraft av også å være intendant
på Stiftsgården i Trondheim, tatt kontakt
med utstillingskomiteen og foreslått at paviljongen
skulle forsynes med den ærverdige
gårdens fasader. Redaktøren kommenterer
skarpt og rettferdig at: «Stiftsgårdsprosjektet
må betegnes som dilettantisk og reaksjonært.
En professor ved arkitektavdelingen har ikke
lov til å vise så sviktende skjønn».5
I disse førkrigsårgangene er det de grundige
og godt illustrerte utstillingsomtalene
som bærer internasjonalismen fra mellomkrigstida
videre. Det slanke tidsskriftet viet 15
sider til Norges paviljong på Verdensutstillingen
i Paris, tegnet av Knut Knutsen, Arne
Korsmo (de hadde en periode i mellomkrigstida
kontorfellesskap) og Ole Lund Schistad.
Andre lands paviljonger presenteres, og
også de noe kritiske omtalene blir gjengitt.
Slik som denne fra tidsskriftet Svensk Form,
som peker på en lokal vending: «Blant de
utenlandske paviljonger rundt Trocaderoplassen
er det Egyptens røde Aidapalass,
Rumeniens ortodokse marmorkatedral,
Polens dystre «heltetårn» og Norges glassgrønne
fjordkomposisjon
som presenterer
den chauvinistiske fantasiarkitekturen».
Internasjonalisten Korsmo likte neppe å bli
klebet til betegnelsen «chauvinisme», men
både han og Knut Knutsen kunne glede seg
over fyldig omtale av «Vi Kan»-utstillingen
(tegnet sammen med Andreas Nygaard),
som både arkitektonisk og publikumsmessig
var en suksess.6
For øvrig var Byggekunst i førkrigsårene
et internt fagblad og meldingsblad som
dreide seg nettopp om «å bygge landet».
Resultatene fra alle arkitektkonkurranser ble
gjengitt, med juryenes alltid like praktiske og
tekniske begrunnelser for å kåre vinneren.
Bygninger ble presentert summarisk med
plan og eksteriørbilde,
og redaktøren ga rom
for lange artikler av typen «Enkelte bemerkninger om planleggelse av sykehusbygging fra
medisinsk synspunkt», foredrag av Professor
Johan Holst på den norske Sykehusforenings
møte 27. mai 1938. Den senere direktør i Boligdirektoratet
og OBOS, Gunnar Øvergaard
Jørgen, gis 26 sider til sin stipendiatberetning
fra Lars Backers legat: «Bedre Boligbygging
– Billigere Boligbygging».7 Fra 1939-årgangen
henter jeg titlene «Boliger og dødelighet – En
undersøkelse i Trondheim», «Bolig og leveforhold
på landsbygd», «Vann til husmødrene
», «Planlegg byggevareforsyningen»,
«Villabyens problemer – særlig Bærums»
og «Bygge- og boligforholdene på Island»,
samt «Om idrettsplasser», der Frode Rinnan
foregriper sin rolle som sosialdemokratiets
sjefsarkitekt.
Villa- og hyttebygging fikk den framtredende
plassen denne typen prosjekter alltid
har hatt i Byggekunst, bladet er i de fleste
perioder en refleksjon av hva arkitekter
holder på med. Et helt nummer handler
om industriarkitektur – industrialisering og
modernisering var nærmest sammenfallende
begreper i det tidlige sosialdemokratiet.
Byplanlegging blir tatt inn i bladet som en
aktivitet under arkitektenes ansvarsområde.
En av begrunnelsene for å velge Harald Hals
som president i NAL var, ved siden hans
klokskap og administrative evner, at «de problemer
som særlig interesserer arkitektene
av i dag er nettopp reguleringsspørsmål».8
Verket er ikke helt glemt, og utnevnt og
presentert med en sikkerhet som holder
fram til i dag. Klingenberg Kino (Blakstad
og Munthe-Kaas), Torvallmenningen 14, 16,
18 (Per Grieg), Klingenberggata 4 med den
praktfulle Regnbuen restaurant (Thorleif
Jensen) og – ikke minst – fagforeningenes
folkehøgskole på Sørmarka (Knut Knutsen),
plassert på forsiden av nr.11-1939, og både
som byggeoppgave og arkitektur representativ
for den kommende 1950-tallsarkitekturen
i Norge. Den «nyrealistiske» vendingen kan
spores alt på 1930-tallet, ikke bare i svensk,
men også i norsk arkitektur.9
Et «meldingsblad for de som bygger og
planlegger bestemt av den utveksling av
kunnskap som de har behov for», står det
i en av forelesningsnotatene mine som tar
for Byggekunsts førkrigsrolle. Med historisk
distanse er det et annet bilde som tegner
seg: her ser vi forberedelsen til arkitektens
ambisiøse rolle i bygging og planlegging av
velferdsstaten. Aldri har en så stor del av
byggevirksomheten vært tegnet og administrert
av arkitekter. Aldri før eller senere i
dette landet har arkitekter tatt så omfattende
ansvar i byggesaker.10
1940-1941
I nr.1-39 meddeles det redaksjonelt
at «I tilslutning til artikkelen i siste hefte
av «Byggekunst» hvor det blev foreslått lempinger
i kravene til sikringsrum for nybygg,
kan meddeles at det nu efter forhandlinger
mellom de interesserte parter er under
utarbeidelse endrede regler som kan ventes
satt i verk i nær fremtid». Dette er det eneste
jeg finner som kan ha med krig og fred å
gjøre, og da som svekking av beredskap. Det
er merkelig. Kampen mot fascismen hadde
vært helt sentral i alle deler av den sosialistiske
bevegelsen, folk hadde deltatt i den
spanske borgerkrigen, og kjente den tyske
nazismen og hvordan tysk arbeiderbevegelse
hadde blitt utradert eller tvunget under jorda.
Etter invasjonen i Polen forstår man alvoret,
tilsynelatende fordi oppdragsmengden
reduseres. «Usikkerheten i den alminnelige
situasjon har lammet initiativet i byggefaget.
Bygg som er påbegynt tidligere fullføres
visstnok som regel, og noen enkelte nye bygg
settes i gang. Men i det store og det hele er
det en avgjørende nedgang. Vanskelighetene
meldte seg først og sterkest i Oslo og de
større byer, men i det siste meldes det også
fra de mindre steder om nedgang.»11
Den store og avgjørende konkurransen
om ny regjeringsbygning – for en ny sosialdemokratisk
regjering – avslutter 1930-tallet
som arkitektur-tiår, og er publisert i nr.3-
1940. Fire likeverdige premier, men bare ett
utkast – «Rytme» av Ove Bang – ble støttet
av alle juryens medlemmer. Derimot var det
enighet om at tomta ikke er «helt tilfredsstillende
for den i programmet forlangte utbyggingen av regjeringsbygningen etter de
krav som en nå må sette til et slikt anlegg».12
Av og til synes tida å stå stille.
Den redaksjonelle artikkelen «Hushjelploven
og hushjelprommet» introduserer
nr.1-1940. En gjennomgang av «Samvirkelag-
butikker» fyller seks sider i samme
nummer. Byggekunst er til de grader inne i
de hverdagslige samfunnsproblemene. Man
tar seg i å lengte etter en nåtidig artikkel der
redaktør Brochmann tar for seg nedverdigende
bo- og arbeidsforhold for filippinske
au pairer på Oslo vest. Bladet fortsetter som
før, men vi finner overskrifter som tidfester:
«Gjenreisningsarbeidet», «Byplanspørsmål
omkring gjenoppbyggingen av de krigsherjede
strøk», «Propagandaen for gjenreisningsarbeidet
» og «Gjenoppbygging og boligsak».
Den andre verdenskrigen kan i norsk
arkitekturhistorie ses som et intermesso,
der idealer som burde vært døde våknet og
repressive regler ble gjort gjeldende. Likevel
er Byggekunsts utgivelser fra krigsutbruddet
våren 1940 fram til Rikskommisar Terbovens
ordre om nazifiseringen av norske institusjoner
og organisasjoner i juni 1941, fortsatt
pinlig lesing. Dels synes Byggekunst å snu
ryggen til krigen og, av grunner som er godt
forståelige, overse okkupasjonen i sitt valg av
stoff. Mindre forsonende er den tilsynelatende
optimismen som flere artikler formidler.
«Krigen er kommet til Norge», blir det
fortalt, men de meningsbærende artiklene
formidler, uavhengig av krigen, synspunkter
profesjonen alltid synes å være opptatt av:
Arkitekter krevde viktige roller i den produksjonen
av byer og bygninger som nå skulle
skje etter at landet var bombet. Utbygging
skulle skje etter plan og følge moderne
idealer. «At arkitektene bør komme inn ved
ledelsen av dette arbeidet står for meg som
selvsagt», sier NALs president i en artikkel
i nr. 3-1940 som i realiteten dreier seg om
profesjonskamp.13 Erik Rolfsen formidler sitt
syn på byplanlegging i «En ny by – en bedre
by. Småprat foran en stor oppgave».14 Lot
de seg blende av endelig å få anledning til
å planlegge på «rent bord», der bombing
og krigsherjinger hadde funnet sted? Var
de utsatt for djevelens fristelse, som først
ble for tung å bære da undertrykkingen ble
tydelig og tyske myndigheter forlangte at
medlemskap i Nasjonal samling og «nasjonalt
sinnelag» skulle telle ved ansettelser og
fordeling av arbeid, og nasjonalsosialistiske
byplanidealer skulle prege arbeidet?
«Gjenreisningsnemnden» samlet
3.
oktober 1940 alle norske arkitekter tilknyttet
gjenreisning til et foredrag av Oberbaurath
Stephan. «Professor Speers representant
har påny kort vært på besøk i Norge, tilkalt av
Reichskommissar Terboven, for å gi norske
arkitekter et innblikk i erfaringer man i Tyskeland
har samlet», som det står i Byggekunsts
referat, som for øvrig var skrevet av Fred
Minsos, en av arkitektene som ble ekskludert
fra NAL etter krigen på bakgrunn av medlemskap
i NS. Artikkelen heter intet mindre enn
«Fremtidsperspektiver i norsk byggeskikk»
og starter i høystemt nasjonal sjargong: «Europa
står i isløsningens tegn. Med bulder og
brak – uimotståelig – skjebnebetonet – feies
gamle fordommer vekk. Løgn avdekkes og
erkjennes som løgn, derfor blir sannhetens
vei selvfølgelig.»15 Teksten ble faktisk tatt inn, kanskje redaktør og redaksjon følte at de
måtte? Resten av denne utgaven av BK var
viet norsk byggeskikk, bygdetun, frilandsmuseer
og gamle norske trebåter, som ingen
kunne mistenke var «entartete».
Stephans kommentarer til BSR-planene
så langt var ikke omfattende, men ideologiske.
Han mente det var tatt for mye hensyn til
lokale forhold og private grunneierforhold.
Han ønsket litt større dimensjon på enkelte
gater og mer bevisst utforming av plassanleggene.
Samarbeidet kulminerte med en
måneds studiereise i Tyskland i november
1940. Delegasjonen besøkte Speers store
monumentalanlegg i München og Nürenberg,
og omtalen av reisen poengterer at
særlig bemerkelsesverdige var planene for
Hauptstadt Berlin av Professor Speer og de
ferdige delene av Herman Göringstrasse i
Braunschweig.16 Her er vi ved en av de minst
ærerike tildragelsene i norsk arkitekturhistorie.
Ifølge Sverre Pedersen skjedde
reisa etter invitasjon undertegnet av Albert
Speer, og var personlig. Den omfattet foruten
Pedersen, Riksarkitekt Crawfurd-Jensen,
de fleste av medarbeiderne i BSR og noen
privatpraktiserende arkitekter. Jeg har sett
tallet 17 deltagere, men har så langt ikke klart
å verifisere dette. «Oberbaurat Stephan og
Baurat Luther hadde forberedt alt på beste
måte, slik at deltagerne ved reisens slutt, hva
de også i en takksigelse ga uttrykk for, hadde
hatt et rikt utbytte av turen», avslutter referatet.
Få av deltagerne var nasjonalsosialister,
de fleste ble i løpet av krigen motstandsfolk,
likevel kunne de i 1940 innbille seg at dette
dreide seg om et politisk uproblematisk og
rent profesjonelt oppdrag.
«Tillegget» fulgte Byggekunst også i 1940,
med bokanmeldelser, foreningssaker og
småstoff som av ulike grunner ikke fikk plass
i bladet. Her finner vi også nekrologer fra den
første krigstida. Tønnes Søyland hadde vært
leder for arkitektstudentene i deres opposisjon
mot et undervisningssystem som Bernt
Heiberg i nekrologen kaller «livsfjernt» og
med «likegyldighet for byggevirksomhetens
sosiale sider». Han ble ekskludert fra NTH,
men fikk støtte i OAF, vendte tilbake i triumf
og ergret sine professorer med rene funksjonalistiske
prosjekter.17
1942-1944
Både i NALs og AHOs bibliotek
er årgangene 1942-1944 innbundet for
seg, mens 1941- og 1945-årgangene står
sammen. Det kunne neppe gjøres på noen
annen måte. Eivind Alnæs var også redaktør
for Byggekunst nr. 1-3, 1941 og laget nr. 4-5,
1941, men denne utgaven ble ikke spredt før
NAL ble nazifisert.18 Etter overtagelsen ble
nummeret utsendt med klistrelapp over utgiverfeltet
på baksiden, med teksten: Ansvarlig
redaktør: Riksleder.
Byarkitekt F. W. Rode hadde fått tittelen
«Riksleder» og ledet også «Norges Arkitektforbund
», som skulle erstatte NAL.
Arkitektforbundet ga ut seks dobbelt-nummer
av Byggekunst i perioden fra 1942 til
1944. Under Rode var Øystein Orre redaktør
fra 1942 til 1943 og Finn R. Ditlevsen i
1944.19 «Rikslederen
» introduserte seg som
redaktør med artikkelen «Kollegialt eller
ukollegialt», der han beklager det «ikke helt
behagelige arbeide med å vareta arkitektstandens
interesser i den nyskapende tid
vi gjennomlever» og hevder «Det er ikke vi
som er de ukollegiale – vi som står igjen og
kjemper videre for arkitektenes sak. De som
brøt våre prinsipp og blandet politikk inn, de
som meldte seg ut og skapte splittelse innen
standen, det er de som må dømmes som
ukollegiale. Det er på tide tingene blir satt på
plass».20 Å drive Byggekunst
(og Arkitektforbundet)
videre under okkupasjonen hevdes
altså å være en rent faglig sak, der politikk
ikke må blandes inn.
Bortsett fra Sverre Pedersens.grundige
presentasjoner – i planer, perspektiver,
tabeller og tekst – av BSR-planene for byene
som skulle gjenreises, er disse tre årgangene
usedvanlig tynne. Det ble bygd få hus og
mye infrastruktur: veg, jernbane, flyplasser,
kanonstillinger, bunkers og brakker. Pengene
gikk til fronten og militære formål. Norske
entreprenører tjente penger, men norske
arkitekter var neppe mye involvert i prosjektering
av disse anleggene. Prosjekteringa ble
også gjennomført i Tyskland og fulgte standarder
som var utviklet for alle de okkuperte
områdene. Tenk bare på hvordan ubåtbunkeren
langs franskekysten i «Das Boot» ligner
på «Dora» i Trondheim. Under krigen var det,
så langt jeg kjenner til, bare to arkitekttegnete
bygninger som ble «gjenreist» som følge av
BSR-planene. Meieribygningen og en bygning
for «Fylkesverket» ble ført opp på hver sin
side av hovedgata, som et portmotiv ved
innkjøringen til Steinkjer sentrum. I presentasjonen
i Byggekunst trekker redaktøren fram
at de begge har saltak, i motsetning til en
ikke-bombet funkisbygning i bakgrunnen.21
Papirprosjekter ble trolig produsert i massevis,
men de ble holdt unna Byggekunst. Det
var som i idretten, bare NS-folk og «stripete»
deltok i de nasjonale stevnene. Fred Minsos,
en av de mest synlige i Arkitektforbundet,
viste for eksempel sitt prosjekt for Ruud skole
i Rælingen.22 Jeg nevner denne skolen, ikke
fordi den er ekstraordinær, men fordi den
tilsynelatende kunne vært tegnet av en hvilken
som helst norsk gjennomsnittsarkitekt,
og ikke er ulik de institusjonene som kom til
å bli bygd etter krigen. Etterkrigsoppgjøret
dreide seg om oppdragsgiver og lojalitet, ikke
om form. Ideologiformidlingen var derimot
tydelig germansk. Bladet fortsetter nesten
parodisk med artikler som «Ostmark, landet
med den vakreste barokk-kunst» (Østerrike
er et eldgammelt germansk kolonisasjonsområde
får vi høre), «Norsk og unorsk i vår
byggekunst» og viser bilder av laftebygg på
frilandsmuseer. I konkurransen om Elverum
Rådhus kom bare åtte forslag inn. De fleste
norske arkitekter boikottet. Stener Lenschows
legat tilfalt en student som fortsatt
oppholdt seg på Techn. Hochschule Stuttgart.
Bladet strevde med lover og vedtektsaker
som skulle tilpasse seg det tyske styret, og
trykket «Viktige forandringer i bygningsloven
» undertegnet av Ministerpresident Quisling.
En omfattende nekrolog for Minister dr.
Gudbrand Lunde og hans hustru, som begge
ble drept da bilen deres «falt av» kaia på
Våge mellom Ålesund og Åndalsnes, brukes
til å argumentere mot «alt det utenlandske»
og for en norsk byggeskikk.23
Byggekunst fungerer etter nazifiseringen.
Byggekunst fungerer etter nazifiseringen
som en blanding av et propagandaorgan
for NS og det tyske styret, og som en
publiseringskanal for BSR. «Brente Steders
Regulering B.S.R. Noen meddelelser om
reguleringsarbeidet i de krigsherjete byer og
tettsteder», skrevet av Professor Sverre Pedersen,
– de ligner egne hefter – fyller nærmest
krigsårgangene av Byggekunst: de tre
dobbelt-numrene i 1943, 25-årsjubileumsnummeret
i 1944 og den siste utgivelsen før
NS-konstruksjonen falt sammen.
Disse hundre sidene burde trykkes opp
på nytt, og bli forsynt med artikler som satte
arbeidene inn i både norsk og internasjonal
arkitekturhistorie. Ikke på grunn av deres
arkitekturhistoriske eller krigshistoriske
interesse, men på grunn av planenes konsistens
og kvalitet. De er fortsatt lærestykker for
byplanlegging i norske småbyer og tettsteder.
Pedersen begynte arbeidet som leder av
B.S.R. allerede 1. juli 1940. Hele 27 byer og
småsteder skadet av krigshandlingene under
angrepet ble vurdert regulert.24 En oversiktsartikkel
ble fulgt opp av solide presentasjoner
av arbeidet i enkelte av byene: Molde,
Steinkjer, Namsos, Bodø og Narvik. Småstedene
fikk ikke plass, heller ikke viktige planer
som Kristiansund, som kanskje var planlagt
publisert i 1945?.
Fra starten av synes alle som kunne hevde
et minimumsnivå av kompetanse innenfor
byplanlegging å delta. Både fagfolk som ble
lånt ut til eller ansatt i B.S.R. og privatpraktiserende
arkitekter. Pedersen var nøye og
nevner dem med navn og oppgaver de var
satt til. Erik Rolfsen ble lånt ut av Harald Hals,
senere byplansjef i Oslo. Helene Kobbe deltok
også, Arne Korsmo var med i egenskap
av byplansjef i Kristiansund, Esben Poulsson,
Nils Holter («min tidligere medarbeider»),
Karl Grevstad, Blakstad og Munthe-Kaas og
Hagearkitekt Hindhamar var vel alle privatpraktiserende.
Pedersen nevner også den
senere motstandsmann Dosent Erling Gjone
som deltager i diskusjonene i februar 1941, og
trekker fram yngre arkitekter som Oddmund
Suul og John Horntvedt, den siste kom til å
bli en profilert kritiker av planene. Arkitekt
Jacob Hansen var med som illustratør hele
veien, og skal ha æren for alle de unike
byperspektivene, de fleste i farger. Jeg nevner
navn som fortsatt huskes i norsk arkitekturhistorie,
men mange flere deltok. I den
første tida ble arbeidet «feltmessig ledet» i
to utlånte tegnesaler på NTH. Studenter hjalp
til med tegne- og modellarbeid. Allerede 10.
september 1940 var planene presentert for
tyske myndigheter.
Planene bærer Pedersens stempel. «Jeg
skjønte at det kom til å dreie seg om meget
interessante spørsmål, på grunn av stedenes egenart og det forskjelligartede terreng de
lå i», skriver han alt i introduksjonen til dette
lange, flerårige essayet. Planbeskrivelsene
starter med setninger som «det er en mektig
bredde i det inntrønderske landskap».25
Pedersen
brakte landskapsbevissthet inn i
norsk byplanlegging, i orienteringen av byplanen,
i geometrien, og i utsiktsgatene. Han ga
navn til det nordiske byrommet som åpner
for horisont, sjø og fjell.
Teksten består av beskrivelser og det vi
kan kalle «profesjonelle plandata». Byplanene
er nøyaktig laget, i den forstand at
de tar utgangspunkt i eksisterende bygninger,
tomtegrenser og infrastruktur. Tegningene
uttrykker i høy grad arkitektoniske intensjoner.
Den barokke monumentaliteten som han
hadde stemplet inn på byplantegningene på
1920-tallet, blir gjenbrukt. Språket tar av og
til farge av den politiske situasjonen. «I den
overgangstid arkitekturen befinner seg i også
i vårt land»26, skriver han, i takt med hvordan
Riksleder Rode formulerte seg. Plasser omtales
som «framtidige forum»27, og det skrives
«no» i stedet for «nå», i pakt med bladets nye
rettskrivingsnorm.
Leter man i det som finnes av sammenfattende
litteratur om tysk krigsplanlegging i
okkuperte områder, finnes en anti-modernitet
som viser mange likhetspunkter med
formspråket som Pedersen og medarbeiderne
benyttet seg av i BSR.28 Militær orden,
aksialitet, lange saltakhus og den større
grad av monumentalitet som Oberbaurath
Stephan etterlyste i de første norske planene.
Bykjernen skulle gis en «verdig og autoritativ
karakter».29 Men, glemmer vi de germanske
monumentale «forum» og de noe overdimensjonerte
barokkanleggene, er den nye
typologien typisk for mye av det som kom
til å bli reist av sentrumsbygg, boligbygg og
institusjoner på 1950-tallet. En typologi som
greit lot seg bygge som rimelige trehus, reist i det materialet landet hadde nok av, og i et
behersket kollektivt formspråk, som også
kunne uttrykke det måteholdet som måtte
prege etterkrigstida..
1945-1948
«Vi sender dem hermed Norske
Arkitekters tidsskrift BYGGEKUNST, det
første hefte som er utkommet siden 1941 da
redaksjonen fratrådte etter nazistenes overgrep
overfor de faglige foreningene», heter
det på en lapp som lå ved alle eksemplarene
av det første etterkrigsnummeret, undertegnet
Byggekunst 30. juli 1945.30
Disse årgangene var viet krigsoppgjøret,
og inneholdt samtidig prøvende pionerprosjekter
for det som skulle komme.
Heiberg
skriver i sin kritikk av BSR fra 1946:
For den, der som undertegnete ikke har
havt direkte kontakt med norske forhold
etter besættelsen, er det med blandete
følelser man læser denne beretning om
hvordan norske byer planlægges i rammen
af det Hitlers nye Europa, om hvordan
professor Sverre Pedersen, baurath Luther
og en repræsentant for Generalinspektor
der Reichhauptstadt har rejst rundt i Norge
for i detail at bestemme byernes fremtidige
form – og ikke minst om hvordan norske
arkitekter som skal medvirke med reguleringene,
rejser til Tyskland for ved studier
i Herman Göringsstadt at forberedes til
deres ansvarsfulde gerning. Det er mulig
at dette, hvor pinligt det end lyder, var en
nødvendighet for at skaffe norske borgere
tak over hodvedet. Etterkrigstidens Norge
vil afgøre dette.31
Byggekunst og Tillegget fungerte som meldingsblad
for oppgjøret. De som hadde vært
NS-medlemmer og aktive i Arkitektforbundet
ble ekskludert fra NAL. Noen ble straffet med
tidsbegrenset tap av medlemskap, og praten
om de som ikke hadde vært «jøssinger»
satt i lenge. Jeg husker ennå hvordan faren
min på slutten av 1950-tallet pekte ut hus
der det bodde «stripete». Bitre nekrologer
trykkes om kollegaer som ble krigsofre: «I
Byggekunsts første hefte etter krigen mintes
vi på dene plass arkitektstandens offer
under frihetskampen. Om alle visste vi ikke
dengang beskjed. Mer enn et halvt år gikk i
uvisshet før vi fikk sikker melding om Fridhjof
Reppens skjebne: under krigens siste fase
drept av sine voktere under tysk fangetransport
i Østerrike, etter at han i tre og et
halvt år hadde holdt ut hva fangeskap kunne
innebære».32 Noen omfattende diskusjon om
krigens profesjonshistorie fant aldri sted. Folk
skammet seg over å ha deltatt på Tyskelandsreisen
og trakk seg ut av BSR i løpet av
1941. Arkitektforbundet hadde operert med
fiktive medlemstall og Pedersen dekker over
flukten fra BSR ved å fortelle at mange «fikk
faste og bedre avlønnete stillinger enn B.S.R
kunne tilby dem» og «Oslo og Aker kommune
ønsket no litt etter hvert å få dem tilbake».
Kanskje den mest relevante og holdbare kritikken
av innholdet i planene dreide seg om
program og dimensjonering. Planene var sett
i forhold til byggebehovet lagt for stort an,
og de fordret også en vilje til styring av form,
som nok var fremmed for de fleste norske
bygningsråd. Per Pihls tegneserie «Sett at
B.S.R. planene IKKE ville bli revidert», som er
gjengitt her, viste seg å være forutseende.
Kritikken i Byggekunst kom fort til å
stilne. Folk lokalt mente at planene var greie
nok og ville bygge, og arbeidsoppgavene
og tilgangen på oppdrag for arkitektene var
nesten ubegrenset. Standen så framover, Byggekunsts
«raison d´être» i den første
etterkrigstida
var gjenreising i nord og nyreising
i syd. Landet måtte ta igjen alt som ikke
hadde blitt gjort under krigen, byplanlegging
og bygging. Arkitektene og arkitekturdiskusjonen
fortsatte der den slapp i 1939.
«... forslag av Knut Knutsen hvor det antydes en oppmykning av fisktorg og
oppfartsgate.
» Fra Byggekunst 1946, s. 141.
Det er vanskelig å lese stemningen godt
bare med Byggekunst som kilde, men situasjonen
i faget fikk farge for undertegnete
gjennom et intervju jeg gjorde med Trond
Eliassen – den siste gjenlevende fra det første
kullet, 1945-1946, på Statens Arkitektkurs
(senere AHO) – som beskrev hvordan han og
«Billy» (Birger Lambertz-Nilssen) om dagen
gikk på en skole ledet av lærere på dugnad,
arbeidet med prosjekter om natta, og vant
konkurranser og startet kontor, før de ble
sendt ut som intensivt utdannete «barfot-arkitekter
» i 1946.33
Byggekunst publiserte jevnlig en tidsskriftindeks,
med titler fra akademiets bibliotek.
Bokanmeldelsene var få og levnet plass
i Tillegget. Anmeldelsen i 1946 av Lewis
Mumfords The Culture of Cities ved bladets
redaktør, var derfor en begivenhet som
markerte overgangen fra byplanlegging som
et arbeid med romforløp, bygningsform og
infrastruktur, til en ambisjon om «samfunnsplanlegging
».34 Boligundersøkelsen som Oslo
Byes Vel hadde syslet med under krigen, og
som ble publisert alt i 1945, illustrerer en
samfunnsvitenskapelig («sosiologisk», som
man kalte det på den tida) innfallsvinkel til
planlegging.35 Rett etter boligundersøkelsen
følger en artikkel av Erik Lorange som
heter «Samfunnsplanlegging – oppgaven i
dag», som gir den første norske og konsistente
argumentasjonene for Bygningsloven,
først vedtatt 20 år senere. Svarene, de nye
planidealene, kommer i 1948 med Loranges
presentasjon av arbeidene i Alta, et nytt og
åpent tettsted på den furukledde høyden
mellom Elvebakken og Alta, og Erik Rolfsens
artikkel «Det nye Oslo», som viser bydelene
omgitt av grøntområder, trafikklinjer for den
ekspanderende byen og turveiene ut i Marka.
Den sosiale ingeniørkunsten skulle bearbeides
videre til diagrammene i generalplanen
fra 1949, som viste hierarkiet fra det pulserende
sentrum, over bydel og lokalsenter til
det trygge nabolaget, og som deretter kom til
å styre drabantbyutbyggingen.
Kirsten Sand hadde gitt rapporter fra
situasjonen i det nedbrente nord. Hun tok seg
til Nord-Norge for å gjøre boligundersøkelser,
og skriver i september 1945 fra Skjervøy:
«Jeg har nå i 6-7 uker levd sammen med folk
her oppe. Jeg har hatt sovepose og er blit tatt
gjestfritt imot i telt, brakker, i små, små skur,
har sovet på gulv og i høysjå». Hun trekker opp
myndighetene og ekspertenes manglende situasjonsforståelse
for landsdelen, en vedvarende
tilstand som kom til å prege gjenoppbygging
og regionalpolitikk, og som har forpestet
nord-sør-forholdet i Norge til dags dato.36
Diskusjonen dreide seg om hustypene som var
utviklet for gjenoppbygginga, størrelse, kvalitet
på planer og i hvilken grad de skulle serieproduseres.
Gjenreisingsdirektoratet hadde arrangert
boligkonkurranse om hustyper, og den pur
unge Jens Selmer hadde vunnet det meste med
fire førstepremier i programklassene A, B, C og
D. Arkitektonisk sett er dette gjennomarbeidete
og vakre hus, som kom til å danne skole for
Husbankens typetegninger. Men de var små,
og nærmest en beredskapsarkitektur som tok
materialknapphet, brenselsmangel og ønsket
om en enkel, nøysom livsform vel alvorlig.37
Den første prototypen på boligblokkene som
kom til å prege både drabantbyer som Lambertseter
og industristeder som Sunndalsøra
– Helgesensgate 78 på Grünerløkka – tegnet av
den samme og i arkitekturen beskjedne Jens
Selmer, ble vist i nr. 6-1948.
Rent arkitektonisk viser de første etterkrigsårgangene
av Byggekunst en vending mot
det Siegfried Giedion i sitt etterkrigsforedrag
i OAF kalte «pseudoidyllisk». «En anakronisme
i en demokratisk tid», skriver John
Horntvedt om BSR-planene, og videre peker
han manifestlignende framover: «Den sterile
og livsfjerne formalisme må vike for en moderne
biologisk vurdering».38 Da bladet skulle
presentere Samfunnshuset av Ove Bang, et
av de mest betydningsfulle verk i norsk modernisme,
fullt av internasjonale referanser,
er tittelen tonet ned til «Et sentrumsbygg i
Oslo», og redaktøren skriver: «Samfundshuset
har i sin utforming blitt et utpreget
sentrumshus på dyr tomt. Det danner et helt
kvartal som er bebygget i sin helhet, med
kjernen oppfylt av saler fra kjeller til tak, for
så vidt ikke noe eksempel til etterfølgelse».
Bare det faktum at Ove Bang døde under
krigen synes å forhindre sterkere ordbruk.
Byggekunst tok avstand fra det gamle
fordi noe nytt var på gang. I bladet viser
det nye seg først i den alternative planen
som Knut Knutsen laget for Kristiansund
sentrum. En liten tegning med fiskebåter
ved kai, måker i lufta og uformelle hus med
saltak. Den kunne vært tegnet av Torbjørn
Egner og var for mange et gledens utropstegn
mot det strenge BSR-perspektivet over, der
tilsynelatende
ytterst deprimerte nord-vestlendinger
beveger seg i enorme byrom.39 Da
Knutsens vinnerprosjektet for konkurransen
om Herredshuset i Vågå først ble publisert i
1947, var den nye arkitekturen et faktum, og
Knut Knutsen ble utropt til helten over alle
helter på arkitektavdelingen på NTH i Trondheim
og på Krisekurset i Oslo: Paviljonger,
gruppering av bygninger i tun, referanser til
norsk materialtradisjon, byggeskikk og langt
fra det urbane.40
Fotnoter